Συνέντευξη τύπου πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Επιμελητήριο Καρδίτσας προκειμένου να γίνει ενημέρωση για επείγοντα θέματα που αφορούν τις επιχειρήσεις και την ψηφιακή μετάβαση.

Το μέλος του Δ.Σ. ΕΒΕΚ κ. Γιώργος Παπαδημητρίου υποστήριξε  ότι «καθημερινά η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών κάνουν αγώνα δρόμου ποια από τις δύο Υπηρεσίες θα δυσκολέψει περισσότερο  τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Λες και είναι αγώνας δρόμου για το ποιος τερματίσει  πρώτος, με έπαθλο ποιος καταφέρει να κλείσει τις περισσότερες από αυτές. Τα τελευταία χρόνια ακούμε από επίσημα υπουργικά χείλη για μείωση του διαχειριστικού κόστους των επιχειρήσεων. Φυσικά συμβαίνει το αντίθετο: η αύξηση του κόστους έχει ξεπεράσει το 40%.» Μεταξύ άλλων θεμάτων, τέθηκαν τα εξής:

Διασύνδεση ταμειακών μηχανών – POS: 

Στην σύσκεψη που συγκάλεσε την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Οικονομίας κ  Χατζηδάκης, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων η  ΚΕΕΕ, η ΓΣΕΒΕ, η ΕΣΕΕ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Λαϊκών Αγορών, ειπώθηκε ότι  η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί πάση θυσία μέχρι τέλος του μήνα, στις 29 Φεβρουαρίου. «Δεν ενδιαφέρει τον υπουργό καθόλου το γεγονός ότι δεν υπάρχει ούτε η απαραίτητη διαθεσιμότητα pos στην αγορά, ούτε  αρκετοί τεχνικοί να προχωρήσουν τη διασύνδεση. Άρα, ανεξάρτητα  από αυτό, τα πρόστιμα θα ξεκινήσουν να επιβάλλονται σύμφωνα με τον Υπουργό». Τα πρόστιμα που ανακοινώθηκαν είναι 10.000,00€ για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 20.000,00€ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία. Έχει παρατηρηθεί μεγάλη καθυστέρηση στην αναβάθμιση των POS από τους παρόχους, δυσκολίες σύνδεσης και δικτύωσης τους από τους προμηθευτές των ταμειακών μηχανών, και γενικότερα αδυναμία εξυπηρέτησης, λόγω τεχνικών προβλημάτων, χιλιάδων επιχειρήσεων που πρέπει να διασυνδεθούν όλες εντός των επόμενων ελάχιστων ημερών. Πως είναι δυνατόν να τηρηθούν οι ασφυκτικές προθεσμίες όταν οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν είναι έτοιμες; Υπάρχουν σήμερα στη χώρα περίπου 1000 εξουσιοδοτημένοι τεχνικοί, οι οποίοι καλούνται να διασυνδέσουν πάνω από 400.000 ταμειακές μηχανές. Κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί»..  

Κόστος τραπεζικών συναλλαγών:Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για να γίνονται συναλλαγές χωρίς κόστος μέχρι του ποσού των 500,00€. «Πρόκειται για τη μισή αλήθεια: ΚΑΙ στο IRIS υπάρχουν χρεώσεις». Επιπλέον, μέχρι στιγμής οι τράπεζες δεν μπορούν να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για τα νομικά πρόσωπα. Θα μπορούσαν πολύ απλά να απαιτήσουν από τις τράπεζες να υπάρχουν χρεώσεις μέχρι ενός ορισμένου ορίου. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται ανέφικτο.

Για το esend:

Αποφασίστηκε, οι αποδείξεις των ΦΤΜ να διαβιβάζονται σε ένα εικονικό αρχείο (e-send) και από εκεί το σύνολο τους να μετασχηματίζεται στο γνωστό «Ζ» και να διαβιβάζεται στα MyDATA. «Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρει τρόπο το esendνα διαβιβάζει στα MyDATA. Οι  αποδείξεις των ΦΤΜ διαβιβάζονται στο esend από τις ΦΤΜ και τα «Ζ» διαβιβάζονται από τους Λογιστές μέσω των λογιστικών τους προγραμμάτων στο MyDATA. Μάλιστα έχουμε γίνει γνώστες αρκετών περιπτώσεων όπου υπάλληλοι της ΑΑΔΕ έχουν επιβάλλει πρόστιμα για μη διασύνδεση των ΦΤΜ με τα esend.Που είναι το παράλογο λοιπόν: Η ΑΑΔΕ έχει αποφασίσει και επιβάλλει πρόστιμο στις επιχειρήσεις, σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν διαβιβάζονται στο Esend. Δηλαδή, η ΑΑΔΕ επιβάλλει πρόστιμα στις επιχειρήσεις, επειδή Η ΙΔΙΑ δεν μπορεί να διασυνδεθεί, αντί να τιμωρήσει τον εαυτό της»

Ηλεκτρονικά βιβλία

Από 01.01.24 υπάρχει υποχρέωση για τις επιχειρήσεις, να διαβιβάζουν στα MyDATA τα παραστατικά την ίδια ημέρα που τα εκδίδουν.

Τα χειρόγραφα παραστατικά (για όσους έχουν το δικαίωμα να εκδίδουν τέτοια), έχουν υποχρέωση να τα διαβιβάζουν μέχρι το τέλος της επόμενης μέρας. «Άραγε πόσοι έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό; όχι γιατί δεν ξέρουν, αλλά γιατί δεν δύνανται να καλύψουν το λειτουργικό κόστος αυτής της μετάβασης Άραγε, πως θα τα καταφέρει να διαβιβάσει μία επιχείρηση σε απομακρυσμένη περιοχή με αδυναμία πρόσβασης στο internet; Έχουμε περιπτώσεις που καταστηματάρχες παίρνουν την ταμειακή αγκαλιά και ψάχνουν να βρουν σήμα σε διπλανά χωριά Αν είναι δυνατόν», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδημητρίου.

Τα MyDATA ξεκίνησαν με στόχο την φοροδιαφυγή. Κανείς δεν είναι αντίθετος σε αυτό, ανέφερε, και όποιος συλλαμβάνεται, να τιμωρείται παραδειγματικά. Από αυτό, έως το γεγονός να θεωρούνται όλες οι επιχειρήσεις εκ προοιμίου φοροφυγάδες, υπάρχει τεράστια απόσταση.

Το MyDATAέχει ήδη συμμαζέψει αρκετά πράγματα και μπορεί να βοηθήσει σημαντικά σε μια σειρά ελέγχων. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να το εκμεταλλευτεί αυτό με τον καλύτερο  δυνατό τρόπο και όχι να το λειτουργεί εις βάρος του επιχειρείν.

Πρώτα θα πρέπει να το καταστήσουν λειτουργικό και στη συνέχεια να μιλήσουμε για τα πρόστιμα. Διαφορετικά, οι επιχειρήσεις θα κλείσουν και τοMyDATA δεν θα έχει αντικείμενο»

Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή, τονίστηκε,  και όταν θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται θα επιταχύνει το κλείσιμο πάρα πολλών επιχειρήσεων, αυξάνοντας ταυτόχρονα το ποσοστό της ανεργίας. Καταστήματα εστίασης και επιχειρήσεις διανομών είναι δύο κατηγορίες επιχειρήσεων οι οποίες εκ των πραγμάτων αδυνατούν να εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα.  

Συμπερασματικά:

-Μέχρι στιγμής, η μείωση διαχειριστικού κόστους υπάρχει μόνο στα χαρτιά και όχι στην πράξη.

-Για να υπάρξει η ψηφιοποίηση, θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, διαφορετικά δεν πρόκειται ποτέ ν’ αλλάξει κάτι.

-Οι αρμόδιοι είναι υποχρεωμένοι να αφουγκράζονται την αγορά και να λάβουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του επιχειρείν στην χώρα μας.

-Μέχρι στιγμής υπάρχει καταιγισμός αποφάσεων, χωρίς την έκδοση εφαρμοστικών διατάξεων, που μόνο προβλήματα δημιουργούν και τίποτε άλλο.

-Οτιδήποτε συζητείται και αποφασίζεται, έχουν υποχρέωση να το δοκιμάζουν στην πράξη πριν το κάνουν υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις.

«Εάν πράγματι στο Υπουργείο Οικονομικών ενδιαφέρονται να ορθοποδήσει η Ελληνική Οικονομία, θα πρέπει να στηρίξουν τις επιχειρήσεις και όχι να τις οδηγούν στο κλείσιμο.

Και στήριξη δεν γίνεται με επιδόματα, αλλά με μείωση του διαχειριστικού κόστους».

ertnews.gr