Η Ελλάδα, μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία, έχει τον πιο υψηλό συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο τέταρτος πιο υψηλός συντελεστής ΕΦΚ βενζίνης στην Ε.Ε. που έχει η χώρα μας προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσιάζονται σε ειδικό άρθρο του Τax Foundation για τα επίπεδα φορολογίας των καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

0,7 ευρώ το λίτρο

Η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση της λίστας των χωρών-μελών της Ε.Ε. με κριτήριο το ύψος του συντελεστή ΕΦΚ με τον οποίο επιβαρύνει τη βενζίνη. Στην Ελλάδα, η βενζίνη επιβαρύνεται με ΕΦΚ 0,70 ευρώ ανά λίτρο, όταν ο ελάχιστος συντελεστής ΕΦΚ που ισχύει στην Ε.Ε. είναι 0,36 ευρώ. Δηλαδή το ύψος του ΕΦΚ της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο του ελάχιστου ορίου που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται και με βάση τα στοιχεία τα οποία παρατίθενται στο σχετικό άρθρο:

Το 2023, οι ευρωπαϊκοί φόροι βενζίνης και ντίζελ έχουν επιστρέψει κυρίως στους συντελεστές που ίσχυαν πριν από τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) απαιτεί από τα κράτη-μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,55 δολ. ανά γαλόνι).

Ο σημερινός χάρτης δείχνει ότι μόνο η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Μάλτα και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.

Ο χαμηλότερος φόρος βενζίνης είναι στην Ουγγαρία, με 0,29 ευρώ ανά λίτρο (1,21 δολάριο ανά γαλόνι), καθώς η ουγγρική ισοτιμία καθορίζεται στο εγχώριο νόμισμα, το φιορίνι, με αποτέλεσμα μια μέση τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από το ελάχιστο της Ε.Ε. μετά τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Οι επόμενες χαμηλότερες ισοτιμίες μετά τις συναλλαγματικές ισοτιμίες είναι των Βουλγαρίας, Μάλτας και Ρουμανίας, η καθεμία με 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,48 δολάριο ανά γαλόνι).

Η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην Ε.Ε., με 0,79 ευρώ ανά λίτρο (3,25 δολάρια ανά γαλόνι).

Η Ιταλία εφαρμόζει τη δεύτερη υψηλότερη τιμή με 0,73 ευρώ ανά λίτρο (3,00 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο (2,98 δολάρια ανά γαλόνι) και από την Ελλάδα με 0,70 ευρώ ανά λίτρο (2,88 δολάρια ανά γαλόνι).

Περίπου το 30% των νέων επιβατικών οχημάτων στην Ε.Ε. είναι πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ως εκ τούτου, πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ αντί για τη βενζίνη. Η Ε.Ε. ορίζει ελαφρώς χαμηλότερο ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης, 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολάριο ανά γαλόνι), στο ντίζελ.

Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ από τη βενζίνη. Στην Ε.Ε., ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη είναι 0,53 ευρώ ανά λίτρο (2,19 δολάρια ανά γαλόνι) και ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ντίζελ είναι 0,43 ευρώ ανά λίτρο (1,76 δολάριο ανά γαλόνι).

Το Ηνωμένο Βασίλειο επιβάλλει τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ, με 0,62 ευρώ ανά λίτρο (2,55 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από την Ιταλία (0,62 ευρώ ανά λίτρο ή 2,54 δολάρια ανά γαλόνι) και το Βέλγιο (0,60 ευρώ ανά λίτρο ή 2,47 δολάρια ανά γαλόνι). Η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση με συντελεστή ΕΦΚ 0,41 ευρώ ανά λίτρο (1,69 δολ. ανά γαλόνι).

Οι χώρες με τους χαμηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ είναι η Ουγγαρία, με 0,28 ευρώ ανά λίτρο (1,16 δολάριο ανά γαλόνι), και πάλι κάτω από την ελάχιστη ισοτιμία λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας, ακολουθούμενη από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία και την Πολωνία, που επιβάλλουν δασμούς 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολ. ανά γαλόνι).

naftemporiki.gr