Σελίδα επιδιώκει να γυρίσει ο ΟΣΕ μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα, σε μια προσπάθεια να αφήσει στο παρελθόν τις διαχρονικές παθογένειες που έχουν λειτουργήσει ως τροχοπέδη για τον εκσυγχρονισμό του και αποκαλύφθηκαν με τον πλέον τραγικό τρόπο στο δυστύχημα στα Τέμπη. Στο καινούργιο σχήμα με πυρήνα τον ΟΣΕ εντάσσονται η ΓΑΙΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ με στόχο να ξεπεραστούν οι τυχόν δυσλειτουργίες που ανέκυπταν από την μέχρι πρότινος δραστηριότητα τριών ξεχωριστών εταιρειών και κατά συνέπεια να "τρέξουν" με γοργότερο ρυθμό οι απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις.

Ο νέος ΟΣΕ

Ο νέος ΟΣΕ με τον διακριτικό τίτλο Σιδηρόδρομοι Ελλάδας, ο οποίος παρουσιάστηκε κατά το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα καλείται να επιβιβαστεί στο τρένο της ανάπτυξης προκειμένου να πλησιάσει τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα. Η ενοποίηση των λειτουργιών και η αναδιοργάνωση των σιδηροδρομικών υποδομών θα χρηματοδοτηθεί από κονδύλια, που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επομένως ο χρονικός ορίζοντας πλήρους υλοποίησης να έχει τεθεί στα τέλη του 2025.

Η γενναία μεταρρύθμιση στη θεωρία προβλέπει τη δημιουργία διακριτών επιχειρησιακών τομέων, στους οποίους θα ενταχθούν το υφιστάμενο επιχειρησιακό έργο των ΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ με τις αντίστοιχες διοικητικές διευθύνσεις των τριών εταιρειών να συγχωνεύονται σε ένα ενιαίο διοικητικό τομέα. Ωστόσο, η εφαρμογή στην πράξη αναμένεται να αποδειχθεί δύσκολο στοίχημα καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η ανανέωση του σιδηροδρομικού δικτύου. Να σημειωθεί ότι ο νέος οργανισμός θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία, ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, με το Διοικητικό του Συμβούλιο να ορίζεται από την ελληνική κυβέρνηση, και θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Σε κάθε περίπτωση πάντως, ζωτικής σημασίας για να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος μετασχηματισμός είναι η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου με την εκτέλεση των προγραμματισμένων έργω βάσει χρονοδιαγράμματος. Το υπουργείο προχώρησε στη διάκριση των έργων σε κατηγορίες με γνώμονα την επιτακτικότητα σε άμεσα, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Στην πρώτη κατηγορία της άμεσης προτεραιότητας εντάσσεται η αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο από την κακοκαιρία Daniel στην Κεντρική Ελλάδα, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 και έχει προϋπολογισμό ύψους 180 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ των έργων του πενταετούς προγράμματος, συγκαταλέγονται η σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6ο προβλήτα (με προϋπολογισμό 35 εκατ. ευρώ), η ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δ. Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών αλλά και νέων τμημάτων (20 εκατ. ευρώ), η επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου και σύνδεση με λιμένα Λαυρίου (391 εκατ. ευρώ)και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCSLevel 1 και αναβάθμιση γραμμής σε διάφορα τμήματα του δικτύου.

Ο δεκαετής προγραμματισμός περιλαμβάνει έργα σε Ανατολική Εγνατία (Στρυμώνας – Αλεξανδρούπολη), Δυτική Μακεδονία (Πλατύ – Φλώρινα), στην παράκαμψη Αθηνών (Ικόνιο – Σφίγγα) καθώς και συνδέσεις λιμένων.

Οι οικονομικές επιδόσεις των 3 εταιρειών

Η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ αποτελεί μονόδρομο κρίνοντας και από τις οικονομικές επιδόσεις που καταγράφει τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, το 2022 υπήρξε ακόμη μια χρονιά ζημιών για τον οργανισμό, ο οποίος διαχειρίζεται τις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας. Παρότι ο οργανισμός κατάφερε πέρυσι να περιορίσει το ζημιογόνο αποτέλεσμα σε σχέση με το 2021, ωστόσο εξακολούθησε να παραμένει στην κόκκινη περιοχή. Πιο αναλυτικά, στην οικονομική χρήση του 2022 εμφάνισε ζημιές 154,668 εκατ. ευρώ λόγω των υψηλών αποσβέσεων έναντι ζημιών 193,513 εκατ. ευρώ που κατέγραψε το 2021. Το συγκεκριμένο ποσό έρχεται να προστεθεί και να επιβαρύνει την εδώ και χρόνια ανοιχτή πληγή του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Σε επίπεδο εσόδων, ο ΟΣΕ είδε τον τζίρο του να ενισχύεται κατά 95% στα 53,7 εκατ. ευρώ από 27,6 εκατ. ευρώ το 2021, μια άνοδος, η οποία αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην επαναφορά του επιπέδου τιμών στα τέλη υποδομής καθώς και στην αύξηση των τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια, η οποία μετακυλίστηκε από τον ΟΣΕ στους operators.

Σε ό,τι αφορά τώρα, τα αποτελέσματα της θυγατρικής του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των σε εξέλιξη ή προς ανάθεση έργων εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής, στην ίδια περίοδο αντίστοιχα απουσίασε έσοδα 88,7 εκατ. ευρώ έναντι 59,5 εκατ. την προηγούμενη χρήση εμφανίζοντας αύξηση 49,1%. Τα έσοδα από πιστοποιήσεις έργων ανήλθαν σε 79,8 εκατ. ευρώ ενώ το καθαρό αποτέλεσμα κατέγραψε μείωση 60%. Η ΓΑΙΟΣΕ σε επίπεδο ομίλου εμφάνισε τζίρο 18,7 εκατ. ευρώ και κέρδη 23,7 εκατ. ευρώ το 2022.

capital.gr