Παρουσία εκπροσώπων των εταίρων της πρότασης CENTAVROS που κατέθεσε ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου για την «Αναβάθμιση Υποδομής, Διασυνδεσιμότητας και Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας του Λιμένα Βόλου» και η χρηματοδότηση έχει εγκριθεί από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEFII) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πραγματοποιήθηκε σήμερα Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022 η εναρκτήρια συνάντηση.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, έγινε γνωριμία των συνεργατών και όσων θα «τρέξουν» τις μελέτες, ενώ παρουσιάστηκαν στοιχεία της πρότασης, σχετικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μελετών και τη μεθοδολογία υλοποίησης αυτών. Η χρονική διάρκεια υλοποίησης της πρότασης είναι 26 μήνες από 1ης Νοεμβρίου 2022 μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2024.

Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 1.900.000 ευρώ χρηματοδοτείται κατά 85% από τον Φάκελο Συνοχής του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» στον άξονα προτεραιότητας CEF-T-2021-COMPGEN, και υλοποιείται από κοινοπραξία εταίρων με συντονιστή τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου και μέλη τους, ΔΕΔΔΗΕ, Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, PROTASIS, HYDRUS, GATES, ROGAN.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΒ Α.Ε. Σωκράτης Αναγνώστου, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ένταξη του ΟΛΒ στο πρόγραμμα και για τη συνεργασία με τους εταίρους κι όπως δήλωσε «μέσω του προγράμματος, θα εξεταστούν, το σύστημα ηλεκτρικής διασύνδεσης πλοίου – ξηράς κατά την παραμονή των πλοίων πλέον των δύο ωρών στο λιμάνι(cold-ironing), που από το 2030 είναι υποχρεωτικό για όλα τα λιμάνια, τεχνικές για την προστασία του προσήνεμου μόλου, ενώ θα έχουμε κι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα για την εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας και την μετατροπή της σε ηλεκτρική, μέσω του ενεργειακού δυναμικού που παρέχει ο λιμένας.
Θεωρούμε ότι αυτές οι μελέτες και τα έργα που θα ακολουθήσουν, θα προσφέρουν πολλά οφέλη στον οργανισμό μας, στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης των λιμένων».

Από την πλευρά του, ο κ. Δημήτρης Λυρίδης αναπληρωτής καθηγητής στη σχολή ναυπηγών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Διευθυντής του εργαστηρίου θαλασσίων μεταφορών, έκανε λόγο για ένα πρωτοποριακό έργο, προσθέτοντας ότι η ομάδα έχει κάνει μια σειρά έργων από την ενεργειακή αναβάθμιση μέχρι και την ηλεκτρική διασύνδεση των λιμανιών με τα πλοία και το αντικείμενο το οποίο θα απασχολήσει έχει τρεις κατηγορίες όπως σημείωσε «η πρώτη είναι η προστασία του λιμανιού με τον προσήνεμο μόλο, αλλά εκμεταλλευόμαστε αυτή την προστασία γιανα εγκαταστήσουμε ένα σύστημα που ανακτά την κυματική ενέργεια και με αυτή συμπληρώνει την ενέργεια που απαιτείται για να συνδεθούν τα πλοία όταν αυτά είναι ελλιμενισμένα».

Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο θα συνεργαστεί μαζί με τις εταιρείες PROTASIS και HYDRUS για την ηλεκτρική διασύνδεση των πλοίων με το λιμάνι και τη μελέτη για την κυματική ενέργεια και κατά πόσο είναι εφικτό να ανακτηθεί ενέργεια από τα κύματα, ανάλογα με το κυματικό δυναμικό έξω από το λιμάνι του Βόλου.

«Προς το παρόν, η κυματική ενέργεια δεν είναι πολύ αποτελεσματική ως πηγή ενέργειας για τον ηλεκτρισμό, ωστόσο ανάλογα με την περιοχή μπορεί να έχει αρκετά μεγάλο δυναμικό» σημείωσε ο κ. Λυρίδης κι ανέφερε ότι συστήματα κυματικής ενέργειας έχουν εγκατασταθεί σε διάφορα σημεία, στην Ελλάδα υπάρχει μια πειραματική εγκατάσταση στο Ηράκλειο στα Ελληνοπεράματακαι επίσης, εγκαταστάσεις υπάρχουν στην Αμερική και στη Β. Ευρώπη. Όπως είπε ο καθηγητής «Οι μελέτες που κάνουμε χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility που χρηματοδοτεί μελέτες και όχι ερευνητικά έργα».

magnesianews.gr