Ακριβότερα θα είναι τα ταξίδια το 2024, με τα πράσινα τέλη, τον πληθωρισμό και τις γεωπολιτικές εξελίξεις που ενισχύουν τις ανατιμήσεις αλλά και την υψηλή ζήτηση, να δημιουργούν το «ιδανικό» περιβάλλον για πρόσθετες αυξήσεις. Δεδομένου βέβαια, ότι οι προαναφερθείσες συνθήκες δεν εξαντλούνται εντός ελληνικών συνόρων -οι τιμές στις προσφερόμενες ταξιδιωτικές υπηρεσίες θα πάρουν την ανιούσα και στους ανταγωνιστές του εξωτερικού - παράγοντες του κλάδου αναμένουν να διαπιστώσουν αν τελικά, και κατά πόσο, οι εν λόγω αυξήσεις θα καταφέρουν να κάμψουν την ισχυρή, ακόμα, διάθεση για ταξίδια.

Πράσινες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά - Ανησυχίες για αλυσιδωτή αντίδραση από τις τιμές των καυσίμων

Στα ελληνικά δεδομένα ήδη από τις αρχές του έτους ανακοινώθηκαν αυξήσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια λόγω του πράσινου επίναυλου που οφείλουν να υιοθετήσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Να θυμίσουμε ότι ο «επίναυλος διοξειδίου του άνθρακος», έρχεται σε συνέχεια του νέου περιβαλλοντικού κανονισμού θα τέθηκε σε ισχύ από 01.01.2024 για τα επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες αλλά και σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων. Εξαιτίας αυτού δε, θα υπάρξει προσαύξηση στην τιμή του εισιτηρίου από 4-12 ευρώ, ανάλογα την γραμμή, όπως ανακοίνωσε η Attica Group.

Σημειωτέον ότι η χρέωση EU ETC που συλλέγεται από τις εταιρείες και αποδίδεται απευθείας στην ΕΕ για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών, εφαρμόζεται εδώ και καιρό και στα αεροπορικά εισιτήρια. Παρότι μάλιστα στην περίπτωση των αεροπορικών, την πράσινη μετάβαση επιδοτεί και το κράτος, τα εισιτήρια μετά πανδημίας έχουν ήδη ανέβει κατά περίπου 30%.

Οι υφιστάμενες τιμές δε, θα μπορούσαν να επηρεαστούν και από την τιμή των καυσίμων, η οποία ναι μεν το τελευταίο διάστημα αποκλιμακώνεται αλλά τις τελευταίες ημέρες δείχνει και πάλι να ανεβαίνει. Ενδεικτικά χθες, για ακόμα μια ημέρα, το αργό Brent σημείωσε άνοδο 38 σεντς, ή 0,5%, στα 78,63 δολάρια το βαρέλι, με μηνιαία αύξηση άνω του 5%. Αντίστοιχα τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αμερικανικού αργού πετρελαίου West Texas Intermediate αυξήθηκαν 0,7%, στα 73,22 δολάρια, εν μέσω ανησυχίας για τον εφοδιασμό στη Μέση Ανατολή (σ.σ. μετά τις διακοπές σε κοίτασμα στη Λιβύη), αλλά αυξημένης έντασης στον πόλεμο Ισραήλ-Γάζας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Goldman Sachs για το νέο έτος, το Brent θα φτάσει στο peak των $85/βαρέλι τον Ιούνιο του 2024 και κατά μέσο όρο θα κινηθεί στα $80-81/βαρέλι το 2024/2025.

Όσο για τις τιμές των ακτοπλοϊκών ο επίναυλος διοξειδίου του άνθρακα φέρνει προσαυξήσεις και στα εισιτήρια των φορτηγών, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσαν προ ημερών, όμιλος Grimaldi και Attica Group που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας - Ιταλίας αλλά και Κρήτης. Συγκεκριμένα οι προσαυξήσεις ανά φορτηγό κυμαίνονται, ανάλογα τη γραμμή, από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στις γραμμές Ηγουμενίτσα-Μπάρι (και το αντίστροφο) μέχρι 5,70 ευρώ στη γραμμή Πάτρα- Αγκόνα. Σε συνδυασμό δε με την έκρηξη των ναύλων που παρατηρείται στον απόηχο της σύγκρουσης στη Γάζα, εντείνουν τις ανησυχίες για περαιτέρω αύξηση των τιμών των πρώτων υλών η οποία θα μετακυληθεί τόσο στον κλάδο του Food & Beverage όσο και σε αυτόν των ξενοδοχείων.

Αυξήσεις σε εστίαση και διαμονή

Σύμφωνα με ξενοδόχους το κόστος ήδη στο F&B, σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα, καταγράφει αύξηση της τάξης του 80% και θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω τη νέα χρονιά. Όπως έχει ήδη διαφανεί άλλωστε, παρά το φρένο που μπαίνει σταδιακά στον πληθωρισμό, η κατηγορία των τροφίμων δείχνει να συνεχίζει τις ανατιμήσεις της. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων του Νοεμβρίου, σε ετήσια σύγκριση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε ψωμί και δημητριακά της τάξης του 3,3%, σε κρέατα 8,1%, σε ψάρια 9,5%, σε γαλακτοκομικά και αυγά 4,8%, σε έλαια και λίπη 31,4%, σε φρούτα 12%, σε λαχανικά 10,8%, σε καφέ- κακάο- τσάι 6,8% κ.ό.κ.

Όσο για τον ξενοδοχειακό κλάδο και εκεί η χρονιά ξεκινά με υψηλότερες τιμές, λόγω αφενός της υψηλής ζήτησης και αφετέρου των αυξημένων λειτουργικών εξόδων των επιχειρήσεων. Παράγοντες του κλάδου αναφέρουν ότι στα συμβόλαια των tour operators παρατηρείται αύξηση της τάξης του 10%, ενώ η υψηλή ζήτηση γεννά σκέψεις για κατάργηση των last minute και των flash προσφορών, περιορίζοντας τις ευκαιρίες για τους δυνητικούς ταξιδιώτες.

Ανεβάζει τον λογαριασμό το Τέλος Ανθεκτικότητας

Πρόσθετη επιβάρυνση, ειδικά στους μικρούς των ξενοδοχείων, αποτελεί και το νέο Τέλος Ανθεκτικότητας αντικαθιστά τον παλιό Φόρο Διαμονής επιβαρύνοντας όσους και όσες κάνουν χρήση υπηρεσιών διαμονής σε ξενοδοχεία, καταλύματα και Airbnb από το τέλος Φεβρουαρίου κι έπειτα.

Σύμφωνα με τη σχετική Υπουργική Απόφαση, το νέο ημερήσιο Τέλος Ανθεκτικότητας από το Μάρτιο έως τον Οκτώβριο, κυμαίνεται από 1,50 ευρώ ανά ημέρα για τα ξενοδοχεία 1,2 αστέρων - αντί 0,50 ευρώ που ήταν ο φόρος διαμονής - έως και τα 10 ευρώ αντί 4 που ήταν μέχρι χθες για τα πεντάστερα. Για μια πενταήμερη απόδραση δηλαδή αυξάνει το κόστος της διαμονής από 7,5 ευρώ έως 20 ευρώ. Πλέον μάλιστα επιβαρύνει και τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, τα οποία δικαίως μεν για πρώτη φορά στην ιστορία τους θα κληθούν να αυξήσουν την χρέωσή τους κατά 1,50 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι δε μονοκατοικίες άνω των 80 τ.μ. επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας 10 ευρώ. Να θυμίσουμε ότι και το Τέλος Ανθεκτικότητας αποτελεί πράσινο φόρο που επιβάλλει η κυβέρνηση για να ενισχύσει τους διαθέσιμους πόρους για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Η εικόνα στους ανταγωνιστές

Πανομοιότυπο είναι βέβαια το σκηνικό για τους βασικούς ανταγωνιστές της χώρας μας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στο Παρίσι, πόλη που καταγράφει από τις υψηλότερες τιμές της Ευρώπης σε επίπεδο διαμονής, θα ξεκινήσει η επιβολή τουριστικού φόρου ο οποίος θα επιβαρύνει ένα δίκλινο δωμάτιο υψηλής κατηγορίας αστεριών κατά 11 ευρώ. Παράλληλα αυξάνονται και οι τιμές στα αξιοθέατα της πόλης. Για παράδειγμα το εισιτήριο στο Λούβρο θα κοστίζει πλέον 22 ευρώ έναντι 17 ευρώ που ήταν μέχρι πρότινος.

Σε αύξηση των τουριστικών φόρων από 7% σε 12,5% και των φόρων εισόδου στην κρουαζιέρα - από 3 ευρώ το άτομο σε 11 ευρώ - προχωρά και το Άμστερνταμ. Στην τουριστική πρωταθλήτρια Ισπανία, και ειδικά στην Βαρκελώνη ο τουριστικός φόρος θα ανέλθει στα 3,25 ευρώ από τον ερχόμενο Απρίλιο. Αντίστοιχα οι επισκέπτες της Βαλένθια θα πληρώνουν από 50 σεντς έως και 2 ευρώ επιπλέον ανά διανυκτέρευση ανάλογα με το κατάλυμα που θα επιλέγουν. Όσο για την Μ. Βρετανία οι επιβάτες θα πρέπει από φέτος να υποβάλλουν αίτηση για Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια (Eta), η οποία θα τους επιβαρύνει με 7 λίρες επιπλέον.

insider.gr