Στο υψηλότερο επίπεδο από το 2010 και μετά διαμορφώθηκαν οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων το 2019, ξεπερνώντας για δεύτερη συνεχή χρονιά τα 100.000 οχήματα.
Αν και οι πωλήσεις των καινούργιων Ι.Χ. καταγράφουν ανοδική πορεία από το 2013, η αγορά αφενός δεν έχει φτάσει στα προ κρίσης επίπεδα, αφετέρου δεν έχει αντισταθμίσει ακόμη τις τεράστιες απώλειες που υπέστη όλη την τελευταία δεκαετία και ειδικά τη διετία 2012-2013. Τότε πωλήθηκαν περί τα 58.000 αυτοκίνητα ετησίως, κάτι περισσότερο από το 1/5 όσων είχαν πωληθεί το 2008.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) το 2019 πωλήθηκαν 114.110 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 103.431 το 2018, καταγράφοντας αύξηση 10,3%.
Η επίδοση αυτή είναι η υψηλότερη μετά το 2010, όταν η χώρα εισήλθε σε καθεστώς μνημονίου. Το 2010 είχαν πωληθεί 141.499 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, κατά 36% περίπου λιγότερα σε σύγκριση με το 2009.
Η διαφοροποίηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων το 2019 σε σύγκριση με δέκα χρόνια πριν δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική, αντανακλώντας τις αλλαγές που επήλθαν στις καταναλωτικές συνήθειες λόγω της κρίσης. Το 2019 το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα επιβατικά αυτοκίνητα κατέλαβαν τα λεγόμενα «σούπερ μίνι» με 32,9% (κατηγορία Β). Το αντίστοιχο μερίδιο της κατηγορίας αυτής το 2009 ήταν 25,4%, με την κατηγορία C (μικρά οικογενειακά), όπου η πλειονότητα των μοντέλων είναι ακριβότερα από αυτά της κατηγορίας των «σούπερ μίνι», να είναι τη χρονιά εκείνη η δημοφιλέστερη, καθώς το μερίδιό της είχε διαμορφωθεί σε 28,3%. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι αποκλίσεις στις πιο ακριβές κατηγορίες. Το 2019 το μερίδιο της κατηγορίας D (μεγάλα οικογενειακά) ήταν μόλις 1,5% έναντι 12% το 2009.
Καθοριστικό ρόλο στη διάρκεια της δεκαετίας διαδραμάτισε επίσης η ανάπτυξη της κατηγορίας των αυτοκινήτων SUV από τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Μάλιστα, ενώ τα πρώτα μοντέλα ήταν μεσαίου και κυρίως μεγάλου κυβισμού, στη συνέχεια δόθηκε έμφαση και σε μοντέλα μικρότερου κυβισμού και μεγέθους που ανταποκρίνονται περισσότερο τόσο στις οικονομικές συνθήκες όσο και στις ανάγκες κυκλοφορίας εντός του αστικού ιστού. Συνολικά η κατηγορία των SUV απέσπασε το 2019 το 35,5% της εγχώριας αγοράς επιβατικών, ενισχυμένη σε σύγκριση με το 2018 κατά 6,3 ποσοστιαίες μονάδες με πιο ισχυρές υποκατηγορίες τα μικρομεσαία SUV.
Παράλληλα παρατηρείται «επιστροφή» των Ελλήνων οδηγών στη βενζίνη. Στην ουσία καταγράφεται μία «διόρθωση» στην αγορά μετά τη μεγάλη έκρηξη στις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, που προκάλεσε η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ετσι, το 2019 το 65,1% των νέων επιβατικών που πωλήθηκαν χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, έναντι 59,3% το 2018. Πετρέλαιο χρησιμοποιεί το 26,6% των καινούργιων επιβατικών που πωλήθηκαν στη διάρκεια του 2019 από 35,7% το 2018. Αυξημένο είναι το μερίδιο των υβριδικών, 5,8% το 2019 από 3,8% το 2018.
Πολύ χαμηλό, κάτω της μονάδας, παραμένει το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων (επαναφορτιζόμενα plug-in και με συσσωρευτές), στο 0,4% το 2019 από 0,3% το 2018. Στο 9μηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2019 το μερίδιο της συγκεκριμένης κατηγορίας αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν 2,6%.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΜΗ)