Μια ανάσα πριν από τη λήξη της παράτασης που είχε λάβει η χώρα για το καθεστώς των ΚΤΕΛ, το υπουργείο Υποδομών προχωρεί στην κατάθεση νέου σχεδίου νόμου, το οποίο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ο λόγος, για το καθεστώς αποκλειστικών δικαιωμάτων που διατηρούν τα ΚΤΕΛ στην εκμετάλλευση των υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών. Πλέον, η χώρα υποχρεούται να εναρμονιστεί με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς η παράταση που είχε λάβει αναμένεται να λήξει τον ερχόμενο Δεκέμβριο.  Πληροφορίες αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο θα αποτελέσει συνέχεια του υφιστάμενου νόμου (ν. 4199/2013) «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών». Μεταξύ των διαφορών, ωστόσο, περιλαμβάνεται και η ισχυροποίηση του ρόλου των περιφερειών στη διαδικασία ανάθεσης των γραμμών. Το νέο πλαίσιο θα ορίζει την προκήρυξη δημόσιων ανοικτών διαγωνισμών για την ανάθεση των υπεραστικών γραμμών, όπως προβλέπει η σχετική κοινοτική οδηγία.
Σε εκκρεμότητα παραμένουν ακόμα οι λεπτομέρειες για τον τρόπο διεξαγωγής των διαγωνισμών. Οι έως τώρα πληροφορίες θέλουν την προκήρυξη ενός διαγωνισμού για κάθε περιφέρεια της χώρας. Πρακτικά, φαίνεται ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς καταλήγουν στον ορισμό ενός αναδόχου για κάθε περιφέρεια της χώρας, όπως θα προκύπτει από τους αντίστοιχους διαγωνισμούς.
Πέραν της οικονομικότερης προσφοράς, το νέο θεσμικό πλαίσιο θα ορίζει πρόσθετες απαιτήσεις για την κατακύρωση των γραμμών. Ειδικότερα, μεταξύ των κριτηρίων θα περιλαμβάνεται η εξασφάλιση των καλύτερων δυνατών συγκοινωνιακών υπηρεσιών, οι κτιριακές υποδομές που έχει να επιδείξει ο κάθε υποψήφιος ανάδοχος, καθώς και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων των υποψηφίων. Ο ρόλος των περιφερειών ενισχύεται σημαντικά, καθώς, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός θα προκηρύσσεται από το υπουργείο Υποδομών, οι περιφέρειες θα διατηρούν την εποπτεία της διαδικασίας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου των αναδόχων. Σήμερα, τα υπεραστικά ΚΤΕΛ είναι 62, εκ των οποίων τα δέκα βρίσκονται σε νησιά. Τα τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου, όπως η ανανέωση του στόλου οχημάτων και η δημιουργία νέων σταθμών.
Στο μεταξύ, άγνωστο παραμένει το μέλλον του τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, παρά το γεγονός ότι η τελευταία καταγεγραμμένη προθεσμία ήθελε τη συμβασιοποίηση του έργου στις αρχές του 2021. Ο νέος τερματικός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα αντικαταστήσει τους σημερινούς παρωχημένους σταθμούς σε Κηφισό και Λιοσίων και θα εκσυγχρονίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, εξυπηρετώντας 16 εκατ. επιβάτες ετησίως. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί και η σύνδεση του μελλοντικού σταθμού με το δίκτυο μετρό, καθώς ακριβώς δίπλα βρίσκεται ο σταθμός μετρό Ελαιώνας, που θα εξυπηρετεί τη μετακίνηση των επιβατών σε όλο το μητροπολιτικό συγκρότημα και ως εκ τούτου θα έχει απευθείας σύνδεση με το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», το κέντρο της Αθήνας και το λιμάνι του Πειραιά.

AΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)