Καταστροφή για τους Έλληνες ελαιοπαραγωγούς ο φετινός πρόωρος καύσωνας...

 

Η φετινή χρονιά και η σοδειά ελαιολάδου βρήκε τους Έλληνες παραγωγούς ζημιωμένους αφού η μεγάλη παραγωγή από γειτονικές χώρες καθώς και οι νέες ελαιοπαραγωγικές δυνάμεις χωρών όπως η Τυνησία έκαναν την τιμή να πέφτει κατακόρυφα σε πολλές περιπτώσεις κάτω και από τα 2 ευρώ. Yπάρχει μάλιστα σοβαρός κίνδυνος να εγκαταλειφθούν μεγάλες ελαιοκομικές παραγωγές λόγω έλλειψης κέρδους.

 Η διακυμάνσεις της τιμής

Οι Έλληνες ελαιοπαραγωγοί ήδη από το χειμώνα του 2019 διαμαρτύρονταν για τη χαμηλή τιμή του ελαιολάδου, που πολλές φορές έπεσε κάτω από 2 ευρώ το λίτρο, η οποία τους βγάζει ζημιωμένους και κάνει τη δύσκολη διαδικασία της παραγωγής του ασύμφορη γι’ αυτούς και τις οικογένειές τους. Τα μεγάλα αποθέματα της τελευταίας σοδειάς σε συνδυασμό με την επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ έκαναν την τιμή του εισαγόμενου ισπανικού ελαιολάδου να πέσει κατακόρυφα γεγονός που επιδείνωσε την κατάσταση μειώνοντας περαιτέρω τη ζήτηση ελαιολάδου σε παγκόσμιο επίπεδο και ρίχνοντας περισσότερο την τιμή.

Από την άλλη πλευρά το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια μικρή αύξηση της εγχώριας τιμής περίπου στα 2,5 ευρώ. Η τιμή αυτή αποτυπώνεται ως αποτέλεσμα της επιφύλαξης των παραγωγών να πουλήσουν. Ο καύσωνας του Μαΐου και η ενδεχόμενη καταστροφή της νέας σοδειάς τους κάνει επιφυλακτικούς να ξεπουλήσουν τον κόπο τους σε τόσο χαμηλές τιμές, περιμένουν λοιπόν να δουν πρώτα τι αποτελέσματα θα έχουν στα ελαιόδεντρα και στην παραγωγή οι αυξημένες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με την κακοκαιρία που ακολούθησε, συνθήκες που ως γνωστό είναι ιδανικές για το δάκο.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί η τεράστια διαφορά που υπάρχει στην τιμή από τον παραγωγό στο ράφι. Σύμφωνα με online φυλλάδια σούπερ μάρκετ όπως το φυλλάδιο ΑΒ ή το Κρητικός φυλλάδιο, οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκουν το κορονέικο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο σε προσφορά στα 5,42 από 6,78 το λίτρο, τιμή δηλαδή που παρά την έκπτωση παραμένει πολλαπλάσια της τιμής που το δίνει ο παραγωγός.

 Οι διαμαρτυρίες

Η μεγάλη εμπορική κρίση που έφερε ο κορονοϊός επιδείνωσε την κατάσταση. Ο καύσωνας στο τέλος του Μαΐου όμως σε συνδυασμό με το γεγονός ότι παρά τις ζημιές που προκλήθηκαν στα ελαιόδεντρα, ο ΕΛΓΑ δεν έχει σκοπό να δώσει αποζημιώσεις, έκανε την κατάσταση ακόμα χειρότερη φτάνοντας τους ελαιοπαραγωγούς σε πρωτοφανή απόγνωση. Μάλιστα στην Μεσσηνία, που φημίζεται για το ελαιόλαδο και τις ποικιλίες ελιών όπως Κορωναϊκή και Καλαμών, οι παραγωγοί προχώρησαν σε πορεία με τα τρακτέρ τους προκειμένου να διαμαρτυρηθούν και να ζητήσουν να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Οι διαμαρτυρίες τους έχουν ένα σαφές αίτημα και αυτό είναι να ασκηθούν πιέσεις εκ μέρους της κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να υπάρξουν μέτρα ενίσχυσης του κλάδου και να συνεχίσουν να βιοπορίζονται από το ελαιόλαδο όπως έκαναν τόσα χρόνια. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε κάποια σημεία κλειδιά όπως την ενίσχυση της ιδιωτικής αποθεματοποίησης ελαιολάδου, την προώθηση των διαφόρων ειδών έξτρα παρθένου ελαιολάδου όπως ΠΟΠ, βιολογικό, μονοποικιλιακό κ.α. ώστε να επιτευχθεί υψηλότερη τιμή για τους παραγωγούς καθώς και την εφαρμογή ποιοτικού ελέγχου σε όλα τα στάδια της αλυσίδας ανεφοδιασμού σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το παράδειγμα της Ισπανίας

Σύμφωνα πάντως με όσους ασχολούνται με τον ιδιαίτερο αυτό κλάδο παραγωγής αν θέλουμε να αλλάξει το τοπίο και να αυξηθούν οι τιμές θα πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Ισπανίας και της Πορτογαλίας όπως κάνουν και άλλοι ανταγωνιστές μας όπως η Τυνησία και η Κροατία, και να προωθήσουμε το ελληνικό ελαιόλαδο εμφιαλωμένο και όχι χύμα, με επωνυμία προέλευσης και όχι ανώνυμα όπως γίνεται ως τώρα. Με τον τρόπο αυτό θα επιτύχουμε συνεργασίες σε εθνικό επίπεδο και θα κάνουμε εξαγωγές προς άλλες χώρες, απευθυνόμενοι σε ένα κοινό με ισχυρή καταναλωτική δύναμη. Μόνο έτσι θα αποκτήσει το ελληνικό ελαιόλαδο τη θέση που του αξίζει στα ράφια, ως προϊόν εξαιρετικής ποιότητας.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να δοθούν κίνητρα και να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα έτσι ώστε οι Έλληνες παραγωγοί να προχωρήσουν στην δημιουργία και τυποποίηση επώνυμων προϊόντων. Μέσω της συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις μπορούν αυξήσουν την προβολή και αναγνωρισιμότητα των προϊόντων τους ενώ θα πρέπει να εκμεταλλευτούν τον ελαιοτουρισμό αλλά και τον διαρκώς ανερχόμενο κλάδο των online πωλήσεων προωθώντας τα προϊόντα του ελαιολάδου και των επιτραπέζιων ελιών σε παγκόσμιο επίπεδο. Η παρούσα χρονική συγκυρία είναι ιδανική αφού όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια οι διατροφολόγοι μιλούν για τις ευεργετικές ιδιότητες του ελαιολάδου στην υγεία μας και υποστηρίζουν την κατανάλωσή του.