Η χθεσινή δήλωση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί της σπουδαιότητας της πρότασης της Ν.Δ. για αλλαγή του άρθρου 16 (σχετικό με την τριτοβάθμια εκπαίδευση) τονίζει εκ νέου ότι υπάρχουν προτάσεις για αναθεώρηση σημαντικών άρθρων του ισχύοντος Συντάγματος επί των οποίων ο ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται αρνητικά, βάζοντας –όπως λέγεται χαρακτηριστικά– «πάγο» σε χρήσιμες εκσυγχρονιστικές αλλαγές του καταστατικού χάρτη της χώρας.
Οπως προκύπτει από τη συζήτηση που έγινε τους λίγους περασμένους μήνες στην ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή και από τη γνωμοδοτικού χαρακτήρα ψηφοφορία στο τέλος των εργασιών της, τα «όχι» του ΣΥΡΙΖΑ αφορούν συνολικά:
• Πρώτον, το να υπάρχει η δυνατότητα σε ιδιώτες να ιδρύουν πανεπιστήμια, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής «που θα διασφαλίζει τους όρους για την υψηλή ποιοτική στάθμη των παρεχόμενων σπουδών» (άρθρο 16). Ως προς αυτό, αξιοσημείωτη είναι η «νέα» πρόταση που διατυπώθηκε χθες από τον κ. Κ. Χατζηδάκη. Ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., μιλώντας στην Ολομέλεια, κάλεσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αν δεν θέλουν να ψηφίσουν την πρόταση της ΝΔ για ίδρυση ιδιωτικών-μη κρατικών πανεπιστημίων, τουλάχιστον να στηρίξουν την πρόταση του ΚΙΝΑΛ που κάνει λόγο απλώς για «μη κρατικά πανεπιστήμια».
• Δεύτερον, την πρόβλεψη για συνταγματική πρόνοια «ο προϋπολογισμός να διασφαλίζει τη δημοσιονομική ισορροπία μεταξύ εσόδων και εξόδων και τη βιώσιμη δημοσιονομική λειτουργία» (άρθρο 79).
• Τρίτον, σημαντικά ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία της Δικαιοσύνης («απαγόρευση σε εν ενεργεία ή διατελέσαντες δικαστικούς λειτουργούς επί τριετία μετά την αποχώρησή τους από το σώμα να συμμετέχουν με οποιαδήποτε ιδιότητα στην κυβέρνηση και να τοποθετηθούν σε πολιτικές θέσεις», «διενέργεια προαγωγών στις θέσεις των ανωτάτων δικαστών από ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή μεταξύ των αρχαιοτέρων δικαστών, χωρίς κυβερνητική παρέμβαση», άρθρα 89-90).
• Τέταρτον, κεντρικό ζήτημα της δημόσιας διοίκησης («αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων με βάση τις αρχές της αμεροληψίας, της ουδετερότητας, της επαγγελματικής ικανότητας και της αποδοτικότητας», άρθρο 103).
Στην άλλη όχθη και πέραν του επίμαχου άρθρου 32 για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, κοινή στάση των δύο μεγάλων κομμάτων της σημερινής Βουλής αποτυπώνεται και στα ακόλουθα:
Αρθρο 34 §1: Αναπλήρωση του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Αρθρο 54 §4: Δυνατότητα ορισμού από ενιαίο ψηφοδέλτιο έως πέντε βουλευτών απόδημου ελληνισμού.
Αρθρο 62: Περιορισμός βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά για αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός ή εκτός του Κοινοβουλίου.
Αρθρο 68 §2: Δυνατότητα της Βουλής να συνιστά δύο ανά περίοδο εξεταστικές επιτροπές, εφόσον η σχετική πρόταση υπερψηφιστεί από τα δύο πέμπτα του συνόλου των βουλευτών.
Αρθρο 86 §3: Ευθύνη υπουργών.
Αρθρο 96 §5: Μέλη του δικαστικού σώματος και των Ενόπλων Δυνάμεων να περιβάλλονται με άπασες τις συνταγματικές εγγυήσεις ανεξαρτησίας.
Αρθρο 101Α: Περιορισμός δυνατότητας ίδρυσης ανεξαρτήτων αρχών, διευκόλυνση της λειτουργίας τους και ενίσχυση του κοινοβουλευτικού ελέγχου τους.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ