
Με τη «σφραγίδα», δηλαδή την επιβεβαίωση, και του Ανεξάρτητου Μηχανικού ότι έχει επιτευχθεί Ανακεφαλαιωτική Πρόοδος Μελετών και Κατασκευών (έως 30 Απριλίου 2025) σε ποσοστό 75,102%, προχωρά γρήγορα και εντός χρονοδιαγραμμάτων το βόρειο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, μέσω σύμβασης παραχώρησης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), με κατασκευαστή τον όμιλο ΤΕΡΝΑ.
Μάλιστα, δεδομένου ότι επετεύχθη ένα ακόμα ορόσημο, εν προκειμένω το δέκατο, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 75% (και άνω), το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε τη σχετική καταβολή μέρους της Χρηματοδοτικής Συμβολής Δημοσίου (Χ.Σ.Δ.), και συγκεκριμένα την 10η καταβολή, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 32.077.259 ευρώ για το έργο «Σύμβαση Παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Έργου ‘’Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)».
Ηδη, με τις προηγούμενες 9 καταβολές – τμηματικά ορόσημα, έχουν συνολικά δοθεί σχεδόν 352 εκατ. ευρώ, ενώ με την δέκατη το ποσό ανεβαίνει σε περίπου 384 εκατ. ευρώ.
Ως γνωστόν, πρόκειται για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Αναβαλλόμενου Τμήματος Β΄ (Τμήματα Α/Κ Τρικάλων - Α/Κ Γρεβενών και Α/Κ Γρεβενών - 4 Α/Κ Εγνατίας), προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ (μέσω Ταμείου Ανάκαμψης).
Όπως έχουμε αναφέρει, μέσα στο 2026 ολοκληρώνεται και παραδίδεται στην κυκλοφορία ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65. Αυτά που κατασκευάζονται τώρα είναι τα τελευταία 46 χιλιόμετρα στο βόρειο τμήμα του οδικού άξονα. Οι προσδοκίες είναι να είναι έτοιμο το έργο εντός 6μήνου 2026 (καλοκαίρι επόμενου έτους).
Ο οδικός άξονας
Ο Ε65, έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, περίπου. Το έργο που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δύο (2) λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. Η σύνδεση της με την Εγνατία Οδό θα γίνει στο ύψος των Γρεβενών.
Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65 τον Απρίλιο του 2024 , σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (206,5 χλμ.) έως και Α/Κ Καλαμπάκας. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.
Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου, στο Βόρειο Τμήμα, που ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν (δύο) 2 κεντρικές και (δύο) 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Με την ολοκλήρωσή του το βόρειο τμήμα, θα ενωθεί στον ανισόπεδο κόμβο Τρικάλων με το μεσαίο τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα – Τρίκαλα που βρίσκεται σε λειτουργία από το Δεκέμβριο του 2017. Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, έχουν ήδη δώσει μια νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας. Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά.
Τεχνικά χαρακτηριστικά βόρειου τμήματος:
- Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
-2 Δίδυμες Σήραγγες (στο 176ο χλμ) και μία σήραγγα μονού κλάδου (στο 137ο χλμ)
-2 Τεχνικά Cut & Cover (στο 137ο χλμ. και 138ο χλμ)
-23 Γέφυρες
-14 Άνω & 40 Κάτω Διαβάσεις
-3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
-89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
-6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
-2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο - Καρπερό)
-1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων και 2 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων
-1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
Γιώργος Παπακωνσταντίνου (insider.gr)