
Τα τραπεζοκαθίσµατα καταλαµβάνουν δηµόσιο χώρο χωρίς τις απαραίτητες άδειες και µε την ανοχή των αρµοδίων αρχών, που δεν διενεργούν ελέγχους. Σύµφωνα µε το Ελεγκτικό Συνέδριο, από τα 476 καταστήµατα που ελέγχθηκαν, τα µισά καταλάµβαναν κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια, γράφει η Καθημερινή (Ηλιάννα Μάγρα). Επίσης, το ανώτατο δικαστήριο υπογραµµίζει πως οι µηχανισµοί ελέγχου των δήµων δεν διαφυλάσσουν αποτελεσµατικά τους κοινόχρηστους χώρους.
Όπως αναφέρει η τελευταία έκθεση του ελέγχου που έγινε σε 14 δήµους της χώρας (δεν αναφέρονται), από τα 476 καταστήµατα που ελέγχθηκαν, τα µισά καταλάµβαναν κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια, ενώ στο σύνολο των καταστηµάτων, τα 129 καταλάµβαναν κοινόχρηστο χώρο καθ’ υπέρβαση της σχετικής άδειας. Το συνολικό ποσοστό παραβατικότητας ανέρχεται στο 77%.
Ειδικότερα, σε παραλιακό δήµο της ηπειρωτικής Ελλάδας, το 2023 είχαν εκδοθεί 85 σχετικές άδειες, και 91 το 2024. Μέσα σε αυτό το διάστηµα, ο δήµος δεν διενήργησε κανέναν έλεγχο. Μέσα σε δύο ηµέρες, στον εν λόγω δήµο το Ελεγκτικό Συνέδριο πραγµατοποίησε επιτόπιους ελέγχους σε 26 επιχειρήσεις και διαπιστώθηκαν 22 παραβάσεις. Ορεινός δήµος της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου το 2023 είχαν εκδοθεί 20 άδειες, και 16 το 2024, είχε κάνει µόνο έναν έλεγχο το 2023. Σε 4 ηµέρες, τονίζεται στην έκθεση, «ελέγχθηκαν 21 επιχειρήσεις και διαπιστώθηκαν 24 παραβάσεις».
Περισσότεροι έλεγχοι φαίνεται να διενεργήθηκαν σε νησιωτικό δήµο όπου το 2023 και το 2024 εκδόθηκαν συνολικά 15 άδειες, µε τον δήµο να έχει διενεργήσει πέντε ελέγχους στο συγκεκριµένο διάστηµα. Αλλά κατά την επίσκεψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έγινε αντιληπτό πως ούτε από εκεί έλειπαν οι παραβάσεις. Από τις 53 επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν, στις 51 παρατηρήθηκαν παραβάσεις.
«Οι µηχανισµοί ελέγχου, οι οποίοι εφαρµόζονται από τους δήµους, δεν συµβάλλουν αποτελεσµατικά στη διαφύλαξη των κοινόχρηστων χώρων», αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο, παραθέτοντας τους λόγους πίσω από την αναποτελεσµατικότητά τους. «∆εν υφίσταται ενιαίο και συγκροτηµένο κανονιστικό πλαίσιο σε τοπικό επίπεδο. Κανονιστικές αποφάσεις δήµων της περιφέρειας, µε τις οποίες καθορίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι που µπορούν να παραχωρηθούν σε ιδιώτες και οι όροι της παραχώρησης, είναι ανεπίκαιρες, ελλιπείς και αποσπασµατικές», σηµειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης.
Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει ενιαίο και πλήρως ενηµερωµένο ηλεκτρονικό αρχείο ούτε και διαλειτουργικότητα µεταξύ των σχετικών τµηµάτων, ενώ στο στάδιο έκδοσης αδειών δεν προκύπτει ούτε ότι τηρείται η νόµιµη διαδικασία ούτε ότι γίνεται ουσιαστικός έλεγχος, συµπληρώνει το συνέδριο. «∆εν υφίσταται», δηλώνει, «ορθολογικός προγραµµατισµός ελέγχων βάσει αξιολόγησης του κινδύνου αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστου χώρου ανάλογα µε την περιοχή, τη χρονική περίοδο και την επιχείρηση».
Σε δήµους της περιφέρειας, συγκεκριµένα, διενεργούνται ελάχιστοι ή και µηδενικοί έλεγχοι. «Η δικαιολογία της έλλειψης προσωπικού», σηµειώνεται στην έκθεση, «δεν κρίνεται πειστική». Υπογραµµίζεται ότι καθοριστικής σηµασίας είναι η ανάπτυξη της εφαρµογής «mystreet», καθώς δεν υπάρχει µέχρι στιγµής κάποιο εύχρηστο σύστηµα ενηµέρωσης των πολιτών σχετικά µε τους όρους της παραχώρησης. Παράλληλα, όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, είτε προσπερνιούνται µε τη διατύπωση συστάσεων, είτε επιβάλλονται χρηµατικές κυρώσεις, χωρίς όµως να εξετάζεται αν ο κοινόχρηστος χώρος αποκαταστάθηκε. Σύµφωνα µε το Ελεγκτικό Συνέδριο, παρατηρείται παράλληλα «µεγάλη απόκλιση µεταξύ του ποσού των βεβαιωθέντων προστίµων και του ποσού που τελικά εισπράττεται».
kosmoslarissa.gr (από το ρεπορτάζ της Ηλιάννας Μάγρα στην Καθημερινή)