Με αύξηση του τζίρου κατά 2,8% αύξηση, όμως, που οφείλεται στις ανατιμήσεις και όχι στη μεγαλύτερη κατανάλωση έκλεισε το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Η άνοδος των τιμών πλέον σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων -τρόφιμα, είδη ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικά – καθαριστικά- είναι ακόμη υψηλότερη από ό,τι ήταν στο εξάμηνο. Σήμερα, εξάλλου, θα έχουμε μία εικόνα και για τον Αύγουστο, εικόνα που αναμένεται να δείξει και πάλι σημαντική αύξηση στις τιμές των τροφίμων, ακόμη και εάν υπάρχει αποκλιμάκωση στις τιμές της ενέργειας, καθώς ανακοινώνονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) τα στοιχεία για τον πληθωρισμό.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκαν κατά 2,8%, φτάνοντας τα 4,79 δισ. ευρώ από 4,66 δισ. ευρώ πέρυσι, εκ των οποίων 23,8% προέρχεται από τις πωλήσεις των προϊόντων χύμα. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις αυτής της ομάδας προϊόντων αυξήθηκαν σε αξία κατά 4,6% στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2021. Πολύ μικρότερη ήταν η αύξηση της αξίας πωλήσεων των λεγόμενων ταχυκίνητων αγαθών (FMCG), 2,2%, ενώ την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεών τους υποχώρησε κατά 1,7%.

Η μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων, 6,5%, καταγράφηκε στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.α), ενώ απώλειες κατά 5% είχε και η κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς. Εξαιρετικά ανησυχητική είναι η μείωση του όγκου πωλήσεων και στα τρόφιμα, κατά 1% στο εξεταζόμενο επτάμηνο. Η μεγάλη μείωση του όγκου πωλήσεων στα είδη νοικοκυριού είχε ως συνέπεια και τη μείωση των εσόδων από την κατηγορία αυτή, κατά 1,5% σε σύγκριση με πέρυσι. Στα τρόφιμα καταγράφηκε αύξηση του τζίρου κατά 3,1% και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς αύξηση 1,1%.

Ακόμη πιο ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για την εξέλιξη του όγκου πωλήσεων σε 11 βασικές κατηγορίες προϊόντων, καθώς αύξηση σημειώθηκε μόνο σε 3 (συσκευασμένα τρόφιμα 2,1%, σνακς 0,4% και μη αλκοολούχα ποτά 0,6%). Στις υπόλοιπες καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων: κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 5,2% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής, κατά 7,8% στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,2% στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς, κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής και κατά 6,5% τόσο στα απορρυπαντικά όσο και στα άλλα είδη νοικοκυριού.

Μειωμένες είναι και οι προσφορές, καθώς λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής και λειτουργίας προμηθευτές και λιανέμποροι προσπαθούν να περιορίσουν τις απώλειες στην κερδοφορία τους. Έτσι στο επτάμηνο υπό κάποιο είδος προωθητικές ενέργειας διατέθηκε το 24,5% του συνόλου των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ από 25,9% το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Ειδικά στα τρόφιμα το αντίστοιχο ποσοστό φέτος είναι 23,8%, από 24,8% πέρυσι, στα είδη νοικοκυριού 23,1% από 26,4% πέρυσι και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 32,1% από 34,2% το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2021.

Προκειμένου οι καταναλωτές να εξοικονομήσουν χρήματα αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, αγοράζουν φθηνότερα προϊόντα και επίσης αποφεύγουν τις επισκέψεις στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, τα οποία είτε μπορεί να είναι μακριά και επομένως η επιβάρυνση του κόστους καυσίμων είναι μεγάλη, είτε δεν προτιμούν για να αποφεύγουν τις μη προγραμματισμένες αγορές, τις αγορές εκτός λίστας.

Έτσι τα στοιχεία της IRI δείχνουν αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά 10,2% και διαμόρφωση του μεριδίου αγοράς των εν λόγω προϊόντων στο 15,9% από 14,8% το 2021.

Τέλος τα στοιχεία δείχνουν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων (7,9%) να σημειώνεται στα πολύ μικρά καταστήματα του κλάδου (έως 400 τ.μ.).

moneyreview