Σε περίοδο αλλαγών στο εξεταστικό σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ εισέρχεται το ελληνικό σχολείο. Και αυτό διότι από φέτος και τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει σειρά αλλαγών στο σύστημα, με κυριότερες τη θεσμοθέτηση Τράπεζας Θεμάτων και ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Φέτος, επίσης η χρονιά είναι μεταβατική, αφού θα οργανωθεί σύστημα διπλών Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ηδη, την Πέμπτη, εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος για τις φετινές εξετάσεις, η οποία κωδικοποιεί τις αλλαγές που έχουν ανακοινωθεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από το 2021 θα θεσμοθετηθεί Τράπεζα Θεμάτων, ωστόσο η Τράπεζα θα είναι μία παραλλαγή εκείνης που ίσχυσε έως το 2015. Συγκεκριμένα, καθηγητές θα επεξεργαστούν την ποιότητα των θεμάτων τα οποία θα καταταχθούν στις επιμέρους ζώνες δυσκολίας. Εξετάζεται να αυξηθεί το πλήθος των (διαβαθμισμένων με βάση τον βαθμό δυσκολίας) υποερωτήσεων κάθε θέματος, ενώ το νέο σύστημα θα συνδυαστεί με αύξηση της εξεταστέας ύλης. Με αυτό τον τρόπο οι αρμόδιοι του υπουργείου εκτιμούν ότι θα αποφύγουν οι μαθητές να αποστηθίζουν όλα τα θέματα της Τράπεζας.
Μελετάται, επίσης, η προσμέτρηση –για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο– σταδιακά της επίδοσης του μαθητή στις τρεις τάξεις του Λυκείου, ενώ σε βάθος χρόνου θα αναδειχθεί και ως βαθμολογική βάση εισαγωγής ο βαθμός του ενισχυμένου και αξιόπιστου Εθνικού Απολυτηρίου, που θα προκύπτει από τις επιδόσεις των τριών τάξεων.
Με το νέο σύστημα
Για τους φετινούς υποψηφίους, πάντως, και μετά τις αλλαγές που αποφάσισε την άνοιξη του 2019 ο τέως υπ. Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, οι τελειόφοιτοι θα εξεταστούν με το νέο σύστημα. Αντίθετα, οι απόφοιτοι θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στο νέο σύστημα, και το παλαιό στο οποίο ήδη έχουν εξεταστεί και το οποίο εφαρμόστηκε για τελευταία φορά πέρυσι.  Στις βασικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο συστημάτων είναι ο τρόπος υπολογισμού των μορίων, τα εξεταζόμενα μαθήματα, η εξεταστέα ύλη αλλά και το ποσοστό θέσεων, το οποίο αναμένεται να γίνει γνωστό προσεχώς.
Μέσα στον Μάρτιο, θα οριστεί η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής για τις φετινές Πανελλαδικές, στις οποίες οι υποψήφιοι θα επιλέξουν το σύστημα και τα εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και καταγραφεί ο αριθμός των υποψηφίων ανά σύστημα θα γίνουν οι ανακοινώσεις σχετικά με τον αριθμό εισακτέων ανά σύστημα. Με το ισχύον σύστημα οι υποψήφιοι μπορούν να διεκδικήσουν  θέση μόνο σε ένα πεδίο. Τα προηγούμενα χρόνια, ένας υποψήφιος των θετικών σπουδών είχε τη δυνατότητα, εξεταζόμενος με ένα ακόμα μάθημα επιλογής, να διεκδικήσει και ιατρικές σχολές. Αυτό πλέον δεν ισχύει.
«Αργία» για τα φροντιστήρια η 30ή/1
Κλειστά θα πρέπει να παραμείνουν τα φροντιστήρια την ημέρα των Τριών Ιεραρχών, παρότι για τα σχολεία η αργία καταργήθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ιδιοκτήτες φροντιστηρίων ζήτησαν από το υπουργείο Παιδείας να ενημερωθούν για το τι θα ισχύει για τα φροντιστήρια με δεδομένη την τελευταία απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου η αργία των Τριών Ιεραρχών να καταργηθεί και τα σχολεία να παραμείνουν ανοιχτά. Η απάντηση που έλαβαν χθες οι ιδιοκτήτες από στελέχη του υπουργείου είναι πως αφού δεν υπάρχει αντίθετη ενημέρωση, ισχύει η υπουργική απόφαση από 27/12/2016 περί αργίας. Βεβαίως, ο κλάδος πιέζει να γίνουν μαθήματα στα φροντιστήρια, με επιχείρημα και την ανάλογη απόφαση που ελήφθη πρόσφατα για τα σχολεία. Μάλιστα, υπάρχουν φροντιστήρια που έχουν αποφασίσει να λειτουργήσουν.

AΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)