Την πρώτη «Ανάσταση» αναμένει το εγχώριο λιανεμπόριο μετά τον 14μηνο «Γολγοθά», με την αγορά να προσδοκά να κερδίσει σημαντικό μέρος από τον πασχαλινό τζίρο του 1,5 δισ. ευρώ.
Υπ’ ατμόν βρίσκεται ο κλάδος της εστίασης για το «grand opening» του Μαΐου, ωστόσο το «αλαλούμ» που δημιουργούν τα κριτήρια των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας (ΚΑΔ) προκαλεί συνθήκες πολλών ταχυτήτων στην αγορά και την έντονη αντίδραση των επαγγελματιών.
Αναλυτικότερα, από τα δείγματα γραφής της εμπορικής κίνησης το Σαββατοκύριακο, κατά τη διάρκεια του οποίου επιτράπηκε και η επαναλειτουργία των εμπορικών κέντρων και ανοικτών malls, φάνηκε μια καταρχήν ανάκαμψη της ψυχολογίας των καταναλωτών.
Η γενική εκτίμηση του εμπορικού κόσμου συγκλίνει σε μέτριες επιδόσεις στα καταστήματα. Την Κυριακή των Βαΐων -κατά την οποία το λιανεμπόριο παρέμεινε ανοιχτό έως τις 6 το απόγευμα, στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου- καταγράφηκε μεγαλύτερη κινητικότητα σε σχέση με το Σάββατο, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν σημαντικά τις βόλτες τουλάχιστον στην Αττική. «Μετά το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων με ανοιχτή την αγορά, αλλά και μετά από τρεις εβδομάδες επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου στην Αττική, με τις δύο διαθέσιμες μεθόδους “κλικ” αγορών, μπορούμε να πούμε ότι από τα εμπορικά καταστήματα “πολλοί πέρασαν, λίγοι αγόρασαν”.
Παρά τις ελκυστικές τιμές και προσφορές, οι καταναλωτές ήταν μουδιασμένοι και η κατανάλωση περιορισμένη, οι πωλήσεις ήταν υποτονικές και ο μέσος όρος επισκεψιμότητας ήταν 5 πελάτες ημερησίως. Το click away και click inside είναι γεγονός πως περιορίζει και κουράζει εμπόρους και καταναλωτές, με αποτέλεσμα να καθηλώνει σε χαμηλά επίπεδα τις εποχικές πωλήσεις», ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης.
Μολονότι η διάθεση των καταναλωτών για έρευνα αγοράς επικράτησε επί των πραγματικών αγορών, ο εμπορικός κόσμος αισιοδοξεί ότι η εικόνα θα βελτιωθεί, ειδικά εάν σταδιακά αρθούν οι υφιστάμενοι περιορισμοί στις συναλλαγές, όπως click inside και click away.
Οι παράμετροι που λειτουργούν υπέρ της κινητικότητας της λιανικής ξεκινούν από το κομμάτι της ψυχολογίας των καταναλωτών, οι οποίοι έπειτα από μια παρατεταμένη περίοδο με κλειστό το λιανεμπόριο, πλην των τροφίμων, έχουν πλέον τη δυνατότητα να επισκεφθούν και άλλα σημεία πώλησης. Δεδομένης της εορταστικής περιόδου του Πάσχα, αλλά και της έναρξης της θερινής σεζόν, τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης δύναται να γίνουν ελκυστικότερες επιλογές για τους καταναλωτές.
Σε αμιγώς οικονομικό επίπεδο, το εισόδημα των νοικοκυριών που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό τομέα αναμένεται να «τονωθεί», καθώς μέχρι τη Μ. Τετάρτη θα καταβληθεί το Δώρο Πάσχα, «μποναμάς» που είθισται να δαπανάται σε αγορές που ξεφεύγουν από τα αμιγώς απαραίτητα της λίστας του νοικοκυριού.
Επίσης η «δεξαμενή» αποταμίευσης των καταθέσεων που ενισχύθηκε σημαντικά κατά την περίοδο των lockdown δημιουργεί προσδοκίες στην αγορά ότι η καταναλωτική δαπάνη μπορεί στο δεύτερο μισό του έτους να είναι αυξημένη.
«Οι απώλειες του λιανεμπορίου τις περιόδους των lockdowns δεν μπορούν να αναπληρωθούν, ούτε να ανακτηθούν. Δυστυχώς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως χάθηκαν οριστικά 10 δισ. ευρώ στο εμπόριο και πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Αυτός είναι ο “Γολγοθάς” της αγοράς πριν από την “Ανάσταση” της επόμενης μέρας της πανδημίας, που θέλουμε να δούμε και θα επιδιώξουμε να διαχειριστούμε με τα μέτρα στήριξης και τις “φοροανάσες” σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Τα πασχαλινά μέτρα που ανακοινώθηκαν διατηρούν τις ελπίδες μας για μία μεταπασχαλινή επιστροφή στην κανονικότητα, χωρίς άλλους περιορισμούς» σημείωσε ο κ. Κορκίδης.

Δανάη Αλεξάκη (Η Ναυτεμπορική)