Μετά τα δίδυμα ελλείμματα –αυτό του προϋπολογισμού και του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών– που οδήγησαν εν πολλοίς στο μνημόνιο, η Ελλάδα βρίσκεται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με ένα άλλο μεγάλο έλλειμμα, αυτό των ταλέντων.
Μάλιστα, όσο περνούν τα χρόνια, η κατάσταση σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του IMD (Ιnstitute for Management Development) επιδεινώνεται, με την Ελλάδα να υποχωρεί περαιτέρω ως προς την παγκόσμια κατάταξη, στην 44η θέση από την 41η πέρυσι, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα τόσο διατήρησης των καλύτερων μυαλών στη χώρα όσο και της προσέλκυσης άλλων από το εξωτερικό.
Το πιο ανησυχητικό ίσως στοιχείο για την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας είναι ότι, όπως προκύπτει από τη φετινή έκθεση, πλέον έχει λιγοστέψει σημαντικά το υψηλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, λόγω βεβαίως του φαινομένου του «brain drain».
Σε σύνολο λοιπόν 63 χωρών που εξετάζει η έκθεση «IMD Talent Ranking 2018», η Ελλάδα φέτος συγκεντρώνει γενική βαθμολογία 54,98 με άριστα το 100, υποχωρώντας κατά τρεις θέσεις σε σύγκριση με την έκθεση του 2017. Αυτή, μάλιστα, είναι η χειρότερη θέση την οποία καταλαμβάνει η Ελλάδα από το 2014 οπότε ξεκίνησε να καταρτίζεται η συγκεκριμένη έκθεση από το IMD. Το 2014 είχε καταλάβει την 38η θέση, το 2015 την 34η, το 2016 την 35η, το 2017 την 41η και το 2018 την 44η. Στην 43η θέση βρίσκεται η Χιλή, ενώ στην 45η η Ινδονησία. Τις τρεις πρώτες θέσεις της σχετικής κατάταξης καταλαμβάνουν η Ελβετία, η Δανία και η Νορβηγία, ενώ στις τρεις τελευταίες θέσεις βρίσκονται το Μεξικό, η Μογγολία και η Βενεζουέλα.
Για τους σκοπούς της συγκεκριμένης αξιολόγησης, το IMD εξετάζει τρεις πυλώνες με 30 επιμέρους κριτήρια. Ως προς τον πυλώνα «Επένδυση και ανάπτυξη των εγχώριων ταλέντων», ο οποίος στην ουσία μετρά τους πόρους που προορίζονται για την καλλιέργεια των εγχώριων ταλέντων, η Ελλάδα συγκεντρώνει βαθμολογία 59,98 και κατατάσσεται στην 29η θέση, κατά δύο θέσεις υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Αυτό οφείλεται κυρίως στη σχετικά καλή αναλογία δασκάλων ανά μαθητή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ από την άλλη η Ελλάδα κατατάσσεται μόλις στην 61η θέση σε ό,τι αφορά τη σημασία που δίνουν οι επιχειρήσεις στην κατάρτιση των υπαλλήλων τους.
Χαμηλά, στην 54η θέση, αλλά υψηλότερα κατά δύο θέσεις σε σύγκριση με πέρυσι βρίσκεται η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα της Ελλάδας να προσελκύει/αξιοποιεί ταλέντα από το εξωτερικό. Η χώρα συγκέντρωσε βαθμολογία μόλις 38,53, με το χαμηλό σχετικά κόστος ζωής να είναι το πιο «ελκυστικό» στοιχείο, αλλά από την άλλη να λείπουν άλλα κίνητρα.
Πανεπιστημιακή εκπαίδευση
Εκεί όπου η Ελλάδα υποχώρησε επτά θέσεις και κατατάσσεται φέτος στην 47η (από την 33η το 2014 και την 29η το 2015) με βαθμολογία 41,25 είναι στον τρίτο πυλώνα στον οποίο αποτυπώνεται η διαθεσιμότητα που υπάρχει σήμερα στη χώρα σε υψηλών δεξιοτήτων ανθρώπινο δυναμικό. Το πιο ισχυρό χαρτί είναι οι ξένες γλώσσες (η Ελλάδα κατατάσσεται στη 17η θέση ως προς αυτό το κριτήριο), όμως είναι χαμηλά, στην 52 θέση ως προς το εάν η πανεπιστημιακή εκπαίδευση ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας ανταγωνιστικής οικονομίας.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)